Waarom elektrisch rijden je portemonnee blij maakt

Elektrisch rijden is een term die je steeds vaker hoort. Het is niet alleen een milieuvriendelijke keuze maar ook eentje die op de lange termijn financieel aantrekkelijk kan zijn. De initiële investering in een elektrische auto is vaak hoger dan die in een benzineauto, maar door lagere operationele kosten en verschillende stimuleringsmaatregelen kan elektrisch rijden uiteindelijk voordeliger uitpakken.

De kostenbesparing komt van verschillende kanten. Zo zijn de kosten voor energie per kilometer vaak lager dan de kosten voor benzine of diesel. Daarnaast zijn er fiscale voordelen zoals vrijstelling van wegenbelasting en bijtelling, en in sommige gevallen subsidies bij aankoop van een elektrische auto. Deze voordelen maken elektrisch rijden niet alleen een bewuste keuze voor het milieu, maar ook voor je portemonnee.

De verborgen kosten van een benzineauto

Bij het vergelijken van de kosten van elektrisch rijden met die van een benzineauto, is het belangrijk om verder te kijken dan alleen de brandstofkosten. Traditionele auto’s hebben vaak verborgen kostenposten waar je misschien niet direct aan denkt. Denk hierbij aan onderhoudskosten zoals olieverversingen, vervangen van filters, bougies en distributieriemen. Dit zijn allemaal onderdelen die niet aanwezig zijn in een elektrische auto en dus ook geen onderhoud behoeven.

Daarnaast is de motor van een benzineauto complexer en daardoor gevoeliger voor slijtage en dure reparaties. In tegenstelling tot elektrische auto’s, hebben benzineauto’s ook te maken met emissiegerelateerde onderhoudskosten en -beperkingen, die in de toekomst alleen maar strenger zullen worden. Dit maakt elektrisch rijden niet alleen nu, maar ook in de toekomst een economisch aantrekkelijke optie.

Subsidies en belastingvoordelen voor elektrische auto’s

Overheden wereldwijd stimuleren elektrisch rijden door middel van subsidies en belastingvoordelen. In Nederland kun je bijvoorbeeld profiteren van verschillende financiële voordelen als je kiest voor een elektrische auto. Er zijn subsidies beschikbaar voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s, waarmee de aanschafprijs flink gereduceerd kan worden.

Naast subsidies zijn er ook fiscale voordelen zoals de vrijstelling van BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) en motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s. Voor zakelijke rijders is er daarnaast een lage bijtelling, wat elektrisch rijden zeer aantrekkelijk maakt in vergelijking met traditionele auto’s. Deze voordelen maken de overstap naar een elektrische auto financieel toegankelijker.

Laadpasjes en thuisladen: wat moet dat kosten?

Het opladen van een elektrische auto brengt nieuwe overwegingen met zich mee. Waar je bij een benzineauto gewend bent aan tankstations, heb je voor elektrisch rijden laadpalen nodig. Veel elektrische rijders kiezen ervoor om een laadpaal thuis te installeren, wat het opladen erg gemakkelijk maakt. De kosten voor het thuisladen hangen af van de prijs die je betaalt voor stroom en de capaciteit van je laadpaal.

Buiten de deur laden kan met behulp van laadpasjes, die toegang geven tot openbare laadstations. De kosten per kWh bij openbare laadpalen zijn doorgaans hoger dan thuis, maar nog steeds voordeliger dan benzine of diesel. Het is belangrijk om goed op te letten welke pas je kiest, omdat tarieven en abonnementsvormen sterk kunnen variëren.

Onderhoud en levensduur van een elektrische auto

Elektrische auto’s staan bekend om hun beperkte onderhoudsbehoefte. Ze hebben minder bewegende onderdelen dan benzineauto’s, wat betekent dat er minder slijtage is en er dus minder vervangen hoeft te worden. Dit resulteert in lagere onderhoudskosten over de levensduur van de auto. Bovendien zijn veel onderdelen zoals de elektromotor en batterij ontworpen om lang mee te gaan.

Toch zijn er specifieke onderhoudspunten waar elektrische auto-eigenaren rekening mee moeten houden. De batterij, het meest cruciale onderdeel van een elektrische auto, kan na verloop van tijd capaciteit verliezen. Maar ook hier wordt vooruitgang geboekt; moderne batterijen gaan langer mee en hebben vaak uitgebreide garanties die de bezorgdheid over vervangingskosten verminderen.

Tweedehands elektrisch rijden: slim of riskant?

De markt voor tweedehands elektrische auto’s groeit, maar is het slim of riskant om een gebruikte elektrische auto te kopen? Een groot voordeel is dat de aanschafprijs lager ligt dan bij nieuwe modellen, waardoor elektrisch rijden toegankelijk wordt voor een breder publiek. Bovendien kun je profiteren van dezelfde operationele voordelen als bij nieuwe elektrische auto’s, zoals lagere energiekosten en verminderde onderhoudskosten.

Toch zijn er punten om op te letten bij de aanschaf van een tweedehands elektrische auto. De staat van de batterij is daarbij het meest kritiek; het is belangrijk om te weten wat de huidige capaciteit is en wat je kunt verwachten qua bereik en prestaties. Met een goede inspectie en kennis over de historie van de auto kun je veel risico’s uitsluiten en kan tweedehands elektrisch rijden een zeer slimme financiële beslissing zijn.

Lyse

Lyse